04
Jan
11

Omröstning

Det finns inget krav eller måste att man måste vara med på flickr också. Det kom en förfrågan om det skulle startas en grupp där. Efter lite diskussion med Helena på citronodlingen och med Evas Svammel kom vi fram till att Eva skulle hålla i gruppen på flickr och den som redan har ett konto där kan lägga upp sina bilder i gruppen ”365 foton 2011”. Tanken var inte att alla ska ha ett konto och lägga upp bilder. Det är helt fritt fram var man vill ha sina 365 bilder och blogg. Om man vill kan man lägga upp på båda platserna!

Det räcker med att lägga upp en bild om dagen eller att det i slutklämmen blir 365. Om man som Kvasthilda känner för att lägga upp fler är det upp till var och en!

Redan nu börjar vi närma oss 100 stycken aktiva deltagare!
Förra året satte jag stopp vid 100. Tycker ni att det är en bra gräns eller tycker ni att alla som vill vara med ska vara med? Det är upp till er nu att bestämma detta!

Jag har också haft en fundering att dela upp oss i grupper där man besöker varandra och kommenterar! Detta för att ALLA ska få besökare på sina bloggar och kommentarer. Nu i början av året är alla mer eller mindre aktiva, men under och efter sommaren trillar det av fler och fler aktiva.

Om vi är 100 365 bloggare och dessa delas upp i grupper om 20, skulle det resultera i 5 grupper! Då har man mera koll på varandra och kommenterar och kanske känns det roligare så att inte så många trillar av under året!

Vad säger ni om detta?

9 Responses to “Omröstning”


  1. januari 4, 2011 kl. 7:30 e m

    Tycker inte alls det låter som en dum idé med grupper, jag hinner inte besöka alla frekvent ändå även om jag skulle vilja så jag är för och 10-15 stycken tycker jag låter som ett rimligt antal för mig att hinna besöka dagligen.

  2. januari 4, 2011 kl. 8:34 e m

    Jag vill fritt besöka de jag vill besöka – inte bli styrd att besöka vissa.

  3. januari 4, 2011 kl. 9:05 e m

    Jag förstår idéen med grupper och att det blir lättare att följa några få bloggar på så sätt.
    Det tråkiga är bara att man blir väldigt styrd vilka bloggar man förväntas följa.

    Har man otur hamnar man med några bloggare vars bildstil man inte alls faller för.
    Såhär i början när alla är motiverade är grupper kanske bra för att alla skall få så mycket feedback som möjligt, men har man otur så hamnar man tillsammans med några som tappar suget efter ett tag och som tillslut inte ger någon feedback alls. Då tror jag att det är lättare att tappa sugen själv.

    Därför skulle jag säga att grupper kanske inte är så bra.
    Om det blir grupper förespråkar jag så stora sådana som möjligt 20-25 personer/grupp.
    Då är man så många i gruppen att det fortfarande finns ett par som håller suget uppe hela året ut och man ”behöver” bara följa 1/4-1/5 av alla bloggare (ifall vi är 100 totalt)

    Maxgräns är nog bra, men i så fall lite högre än 100, annars blir det svårt för nya bloggare som blir intresserade under året att ansluta sig.

  4. januari 5, 2011 kl. 12:39 f m

    Jag tycker också att fritt är att föredra. Jag vill inte gärna känna mig styrd om vilka som jag ska besöka och likaså vill jag gärna få besök av många olika, kanske inte bara en grupp på 15.

    En sak som jag tänkte på, i blogger kan man ha en bloggroll, som sorteras så att den färskaste bloggen ligger längst upp. Det kanske vore något för 365blogrollen här? Då hamnar ju automatiskt de som inte uppdaterat på ett tag längst ner och det är lättare att se vem som nyligen postat något.

    Ett litet förslag från mig.

  5. januari 5, 2011 kl. 9:40 f m

    Jag förstår idén med grupper, men röstade nej till det eftersom jag gärna vill kunna besöka alla som deltar, även om jag får ta det i etapper (några bokstäver varje kväll t ex). Finns det möjlighet att se alla deltagares länkar är grupper dock helt OK.

  6. januari 5, 2011 kl. 10:14 f m

    Vid en gruppindelning låter det bra med lite fler i varje grupp. Iden med att de som uppdaterat sin blogg hamnar överst låter som en jättebra ide.

  7. januari 5, 2011 kl. 2:14 e m

    Tycker grupper verkar bra så att alla får besökare. Sen behöver man ju inte bara kolla på dom i ens grupp ju! Internet är ju fritt 😉

  8. januari 6, 2011 kl. 6:49 f m

    Hej!
    Tycker nog maxantalet skall sättas till 100 men att nya kan börja om någon slutar. På så sätt blir det aldrig fler än 100, samtidigt som det inte blir så får som typ 17 på slutet.

    Vad gäller besöksgrupper tycker jag på ett vis att det är bra, för det är alltid kul att få kommentarer. Men samtidigt vill man ju ändå komma in sina favoriter var dag, och då kan det trots allt bli många att kolla. Jag vet helt enkelt inte vad jag tror blir bäst.

  9. januari 6, 2011 kl. 10:22 e m

    Internet är visserligen fritt o man kan besöka vem man vill men anledningen med grupp är väl att man ska besöka de som är med i den. Däremot blir det nog jobbigt om man ska besöka de i sin grupp o kommentera och samtidigt gå till sina favoriter. Som någon skrev, man kan komma i en grupp som inte har de bilder man gillar.
    Får man dåligt med kommentarer så är man nog själv dålig på att ge sådana.


Kommentera

