24
Jan
11

Bokeh (23 av 365)

Fyra blå patroner som lämnats kvar på Ravlunda skjutfält.
Dessa blå rester låg kvar lite här och där.
Det var bara för mig att lägga mig på mage och sikta!

Ett förtydligande om bokeh, informationen från Wikipedia:

Bokeh (från japanska boke, 暈け, som betyder ”suddig”) är inom fotografin en benämning på de delar i en bild som inte är i fokus. Utseendet på bokehn varierar mellan olika kameraobjektiv. Bland annat tenderar avlägsna ljuskällor som reflexioner som är ur fokus att formas som objektivets bländare.

När kort skärpedjup används, blir det bakom och framför fokusavståndet mer suddigt. Å andra sidan uppfattas det som inte är i fokus som mer skapt om ett långt skärpedjup väljs. Utseendet hos bokeh hos en bild är viktigt, speciellt sådana med kort skärpedjup och där mycket av det ofokuserade syns.

3 Responses to “Bokeh (23 av 365)”


  1. januari 24, 2011 kl. 10:14 f m

    Lite trist att det bara lämnas kvar, men det blev ju en fin bild i alla fall 🙂

  2. januari 25, 2011 kl. 5:54 e m

    Du jag vet inte om jag är dum…men vad betyder ordet bokeh ???
    Snyggt foto utav patronerna, med skärpan bara på det första.
    Snyggt.

  3. januari 27, 2011 kl. 12:48 f m

    Tack för förklaringen! Den behövde jag 🙂 Jag var alldeles för mycket inne på doft …. av ngn anledning 🙂


Kommentera

