22
Dec
09

Dags igen!

Så var det dags igen för att utmana dig själv som fotograf. Nämligen att delta i den årslånga fotoutmaningen. 365 fotoinlägg under ett kalender år. 365 givna teman att välja bland och med möjlighet att välja bort 52 stycken tema och ersätta dem med egna tema.

Låter det lockande?

Om du tycker det låter lockande passa på att anmäl Dig.

Det tar dock lite tid att delta. Över 120 bloggare anmälde sig till 2010-års utmaningen. Nu, 23 juli 2010, återstår 58 av dessa som aktiva 365-bloggare. Å andra sidan kanske några som pausat återkommer under hösten, vem vet?

Jag tycker att detta är en rolig form att delta i en fotoutmaning. Det är inte en fråga om vem som är bäst eller så. Ett mål är att lägga upp 365-inlägg innan tolvslaget på nyårsafton! 2009 lyckades 11 deltagare med det inklusive mig själv!

Ett annat mål är att delta och utveckla sitt fotograferande och eventuellt redigerande för den som vill det. Man måste inte lägga upp 365-inlägg utan det är fritt fram att jobba i egen takt. Många känner press över att prestera men det finns inga måsten i denna utmaningen. Det är måsten som man själv skapar i så fall.

Personligen ser jag denna fotoutmaningen som en personlig utmaning till mig själv att utvecklas som kamerahållare. Att se ur ett annat perspektiv samt att ”prata” foto, kamera med mera med andra deltagare.

5 Responses to “Dags igen!”


  1. 1 Lena
    september 17, 2010 kl. 7:08 f m

    Detta låter ju kul!! Har jag uppfattat det hela rätt att man ska använda alla 365 teman under året? Måste de vara i en speciell ordning: den 1 januari vara ”Allvar”, den 2 januari ”Apelsin”…osv? Eller får man kasta om dem?

    • september 17, 2010 kl. 8:08 f m

      Trevligt att du gillar utmaningen och antar den!

      Du väljer själv vilken ordning du tar temana i! Du får även göra 52 nya teman som du använder (vilka i sin tur kommer att återanvändas som teman nästa år). Då du använder egna teman försvinner något av de 365 temana. Slutsumman på dina bilder och inlägg ska vara 365 vid nyårsafton det vill säga 365 dagar senare!

  2. september 20, 2010 kl. 10:27 f m

    Måste man lägga upp bilderna en om dagen, eller funkar det om man t.ex postar tre foton en dag och sedan ingen ett par dagar? (Kan vara svårt att komma åt att blogga varje dag.)

  3. 4 Lena & Norma
    oktober 28, 2010 kl. 9:17 f m

    Ber om ursäkt för att min återkoppling tog lite tid, men då vill jag härmed anmäla mig till 2011-års utmaning!
    Jag håller ft på att lägga upp en ny blogg där jag redan nu ska börja ”öva” på att ta en bild om dagen fram till 1 januari, men den är inte klar än.

  4. december 13, 2010 kl. 1:26 e m

    Hej,

    du kan ändra min länkadress till denna:
    http://malmdamm.bloggplatsen.se/kategori/81408-foton-365-2011/

    Jag har lagt upp en ny kategori för nästa års utmaning. Hoppas få ihop minst lika många bilder nästa år. Ligger på plus i år 🙂
    (mina egna teman ligger ”utanför” räkningen)….
    Jaja, knapsu. Jag vet.


Kommentera

